Vores historie
Hvordan gik det til, at en købmands- og brændselsforretning endte med at blive til Allerød Transporten? Det kan du læse alt om her på siden.
Det hele startede i 1942, hvor min farfar, mælkemand og brødkusk Anders Peter Aksel Olsen købte købmandsgården på Tokkekøbvej i Allerød af Købmand Hansen. Købmandsforretningen blev ført videre, men blev efterhånden udvidet til også at være en brændselsforretning, der handlede med kul/koks og petroleum.
I forretningen gik sønnen Jørgen Peter Olsen (også kendt som JPO) til hånde med alt det hårde arbejde, afhentning af kul/koks i København og senere udbringning i Allerød og de nærliggende byer. Efter Jørgen Peters soldatertid som chauffør for landets general tog han mere fat på arbejdet og fik sans for det, især den del med at køre rundt i lastbil til kunderne med diverse materialer fra købmandsforretningen.
JPO startede som selvstændig i 1962, hvor han købte en lastbil bygget op som en tankvogn af mærket Bedford K7, der kunne laste 4500 kg, og med den kørte han så olie ud for sin far. Det blev bla. til kørsel for De Danske Kulimportører og senere Caltex og køb af endnu en bil af samme slags, inden JPO i 1974 startede sit eget olieselskab; Allerød Olie, hvor han både solgte og kørte olien ud til sine kunder.
I 1976 blev 3. generation af firmaet født, da Loui Olsen kom til verden. I de unge år deltog Loui, lige som hans far gjorde det, med stor glæde og interesse for de store biler, og mange skoleferier blev brugt til at køre rundt med far.
Fra Allerød Olie til Allerød Transporten
I 1982 skiftede firmaet navn til at hedde Allerød Transporten.
Flere biler og chauffører kom til, inden JPO i 1982 solgte Allerød Olies kundekartotek til Texaco mod at køre for dem i stedet. Tilbage i 80′erne var det blevet svært at drive pengene ind fra kunderne, så løsningen med kun at køre olie ud og blive betalt af tankselskabet fungerede bedre. Derfor skiftede firmaet i samme omgang navn til at hedde Allerød Transporten og bestod dengang af 5 tankvogne.
I 1983 købte Allerød Transporten en kranvogn, fordi der ikke var så meget oliekørsel om sommeren, så det blev suppleret med entreprenørkørsel for Armton. Gennem årene blev bilerne løbende udskiftet til nye og flotte biler. Bland andet bestod bilerne i 80′erne af Scania 112′ere og 142′ere.
Det var altid meget vigtigt for JPO, at hans biler var flotte og præsentable. At bilerne så indimellem blev købt lidt større, end de behøvede at være, hang sammen med hans glæde over at se på og køre i en rigtig flot bil.
I 90′erne blev tankvognene skåret ned fra 4 til 3, hvor 2 af dem kørte hele året, og 1 kun kørte om vinteren, og vognparken blev styrket med en kranvogn mere, så der nu var 2.
I 1998 startede Loui efter endt uddannelse og soldatertid med at køre fast i Allerød Transporten med den ene kranvogn om sommeren og tankvogn om vinteren.
Nu tog tingene fart, og det begyndte at gå rigtig godt. Derfor fik Allerød Transporten i 2001 sin første 4-akslede Scania 124 i form af en kranvogn og rådede nu over 3 kranvogne, som fast kørte for primært NCC.
Der måtte et generationsskifte til
2001 var også året, hvor Jørgen Peter Olsen startede på et generationsskifte efter et langt og hårdt arbejdsliv. Halvdelen af Allerød Transporten blev solgt til Loui, og den daglige drift blev delt mellem dem. Samarbejdet mellem dem gik rigtig godt. JPO tog sig af det administrative, og Loui tog sig af det praktiske ude i marken og den direkte kontakt til kunderne og styringen af, hvad bilerne skulle lave. Begge kørte dagligt med hver deres bil.
I 2003 fik Allerød Transporten sin første trækker, der skulle køre med en tanktrailer med olie om vinteren og med gardintrailer om sommeren. Til sidst tog Jørgen Peter Olsen så den endelige beslutning om, at det var på tide til at overdrage Allerød Transporten 100% til Loui.
Den sidste del blev solgt, og Jørgen stoppede som aktiv i det daglige med kørsel, men deltog stadigvæk på kontoret på sidelinjen, med sin store erfaring og overblik.